LONG BEACH /STANY ZJEDNOCZONE/

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 
Long Beach – miasto znajdujące się w południowej części hrabstwa Los Angeles, na wybrzeżu Pacyfiku, około 30 km na południe od centrum Los Angeles. Na ulicach miasta kiedyś odbywał się wyścig Formuły 1 o Grand Prix zachodnich Stanów Zjednoczonych. Dziś na torze Grand Prix of Long Beach odbywają się co roku inne amerykańskie serie wyścigowe, na przykład American Le Mans Series. Znajduje się tu port Long Beach.
longbeach_2.jpg
Port of Long Beach – port w Kalifornii w Stanach Zjednoczonych nad Oceanem Spokojnym sąsiadujący od północy z portem Los Angeles. Port zajmuje powierzchnię 1214 ha – znajduje się w nim 80 nabrzeży oraz 71 żurawi do przeładunku kontenerów. W 2004 roku do portu zawinęło ok. 5300 statków. Głównymi partnerami handlowymi portu są kraje wschodnioazjatyckie. Budowa portu rozpoczęła się w 1890 roku (początek budowy falochronu).
W porcie Long Beach zacumowany jest Okręt Muzeum USS Iowa (BB-61), pierwszy pancernik rozpoczynający klasę okrętów liniowych Iowa, a także legendarny brytyjski transatlantyk RMS Queen Mary.
USS Iowa (BB-61) był pierwszym okrętem ostatniej klasy pancerników US Navy, które miały zostać zbudowane przez Stany Zjednoczone. Pierwotnie oddany do użytku w 1943 roku, służył w czasie II wojny światowej, wojny koreańskiej i zimnej wojny. W czasie długiej wojskowej kariery USS Iowa zdobył 11 gwiazd bitwy i gościł trzech prezydentów USA. Aktualnie USS Iowa Museum oferuje program codziennych wycieczek, indywidualnych i grupowych, wizyt edukacyjnych, imprez specjalnych i ceremonii wojskowych. Zwiedzanie okrętu obejmuje zapoznanie z uzbrojeniem okrętu, w tym obejrzenie największych w Marynarcie Wojennej USA dział kalibru 16 "/50, pokoju oficerów i marynarzy, kabiny prezydenta Roosevelta, pancernego mostka dowodzenia, magazynu pocisków, kuchni i innych.
W porcie Long Beach cumuje również transatlantyk RMS Queen Mary, który sprzedany do Kalifornii za sumę 3,5 miliona $ służy do dziś jako hotel pływający i centrum rozrywki. Ten brytyjski liniowiec pasażerski zwodowany został 26 września 1934 w stoczni John Brown w Clydebank w Wielkiej Brytanii i ochrzczony osobiście przez swą patronkę - Królową Victorię Mary, żonę króla Jerzego V i matkę dwóch kolejnych królów - Edwarda VIII i Jerzego VI. Do wybuchu II wojny światowej obsługiwał linię Southampton – Nowy Jork. W 1936 zdobył Błękitną Wstęgę Atlantyku osiągając prędkość 31,7 węzłów.
Podczas II wojny światowej wykorzystywano statek do transportu wojska. Z racji ogromnej prędkości statek, odpowiednio przystosowany (m.in. poprzez przeznaczenie wielu miejsc o charakterze rozrywkowym i rekreacyjnym na miejsca noclegowe dla żołnierzy) i uzbrojony, pływał samodzielnie, to jest bez eskorty okrętów wojennych, zawijając do portów, o jakich nie śniło się jego konstruktorom. Do tej służby został również przemalowany w barwy ochronne ogólnie koloru szarego. W jednym z rejsów „Queen Mary” przewiozła na swoich pokładach ponad 16 000 ludzi, co wciąż pozostaje rekordem świata. Samo eskortowanie ogromnych statków pasażerskich stanowiło spore niebezpieczeństwo, o czym przekonał się kmdr Boutwood, dowódca lekkiego krążownika „HMS Curacoa”, dosłownie „rozjechanego” przez „Queen Mary” 2 października 1942 roku w pobliżu wybrzeży brytyjskich. Szereg razy w osłonie obu wielkich liniowców pływały również polskie okręty, w tym niszczyciele „Błyskawica” i „Piorun”.
Tags:

Kontakt

Tu skontaktujesz się najszybciej ...


NAPISZ

Śledź mnie w Social Media


copyright © created by Adam Zdunek [2018]

Search